Omdat er heel veel software pakketten te koop zijn en je snel door de bomen het bos niet meer ziet, hebben we de beschikbare tools in drie segmenten ingedeeld:
NB: kijk voor een toelichting op de pagina software segmenten.
Voor de bovenstaande segmenten kan nog een sub-selectie worden gemaakt naar de manier waarop de software wordt aangeboden. We onderscheiden drie varianten:
a) On Premises software: lokaal op de servers van de organisatie zelf geïnstalleerd
b) Software as a Service (SaaS): software die centraal bij de leverancier is geïnstalleerd en in de vorm van een abonnement ter beschikking wordt gesteld
c) Mobile Apps: software voor smartphones of tablets.
Van oudsher werd alle software als On Premises software aangeboden. De laatste jaren is SaaS of mobile app de standaard geworden. Veel leveranciers bieden meerdere vormen aan. Op deze overzichtspagina hebben we het tweede segment nog verder onderverdeeld.
Op de pagina tips voor software vind je een aantal tips voor de aanschaf. Heb jij goede tips voor je collega's? Vermeldt ze daar a.j.b.
Wij leggen op onze site de nadruk op tools waar jij als projectmanager zelf mee aan de slag kan. Voor de Project & Portfolio Management pakketten, die op organisatie-niveau worden aangeschaft, volstaan we met een aantal verwijzingen. Als je zelf goede ervaringen met een tool hebt dat hier nog niet vermeld staat, plaats onder deze pagina een reactie.
Segment 1: Single Project Proces software (toelichting)
Tools die een enkel of een paar proces(sen) ondersteunen.
- Tools speciaal geschikt voor rapportages
- Tools speciaal geschikt voor resourceplanning
- Tools speciaal geschikt voor projectplanning
- Tools die sterk zijn gericht op samenwerking (collaboration)
- Tools voor mindmapping
- Tools die sterk zijn gericht op uren-registratie en de bijbehorende afhandeling
Segment 2: Project Management software (toelichting)
Tools die (bijna) alle projectmanagement processen ondersteunen
Segment 3: Project & Portfolio Management software (toelichting)
Tools die niet alleen de projectmanagementprocessen, maar ook de processen voor programma- en portfoliomanagement ondersteunen.
Overzichten van tools op andere sites
Ervaringen van gebruikers
Opmerking
Ik introduceer graag ProjectWork - (https://forscale.nl/projectwork).
Met ProjectWork werk je tegelijkertijd vanuit verschillende locaties online samen aan een projectplanning. Planningen worden automatisch opgeslagen in je eigen Google Drive, waar je ze kunt delen met wie je wilt. Het bekijken van een gedeelde planning kan zonder account. In Google Drive kun je ook projectdocumenten maken en delen. Er zijn editors ingebouwd voor documenten, spreadsheets, presentaties en tekeningen.
De functies van ProjectWork zijn vergelijkbaar met Microsoft Project. Taken en resources worden overzichtelijk naast elkaar getoond. De taken worden in een Gantt diagram getoond, de resources in een capaciteitsdiagram. Naast de basisfuncties zoals kortste planning berekenen met kritieke pad is er ook resource leveling en het delen van resources over verschillende projecten.
Na inloggen kun je een gratis proefperiode van 14 dagen starten en je Google Drive koppelen aan ProjectWork, alle functies uitproberen en meerdere planningen opslaan. ProjectWork is daarna beschikbaar voor een bepaalde periode zonder abonnement. Je kunt per gebruiker, groep of G Suite domein een licentie kopen. Voor vragen over ProjectWork en Google Drive kun je bij ons terecht (forscale.nl/contact).
Ik introduceer graag Priooo - (https://priooo.com).
Priooo is een online scrum tool, die de wereld van project management, het vooruitkijken, anticiperen en bijsturen combineert met agility zoals scrum het bedoelt. Effecten van herprioritering en vernieuwde estimations van backlogitems zijn direct zichtbaar in een roadmap.
Het development team wordt volledig ondersteund voor de dagelijkse werkzaamheden met een kanbanboard en tijdens refining.
"Seeing is believing", check de online demo omgeving op demo.priooo.com of maak een gratis account aan!
Ik stel graag ionBIZ voor - (http://www.ionprojects.nl/functionaliteiten/projecten/).
IonBIZ is een Webbased Project Management tool voor ICT, Engineering, Consultancy en andere project gedreven organisaties. ionBIZ bezit rijke functionaliteiten naar projectmanagement, resourceplanning, tijdsregistratie, ticketing, facturatie en nog veel meer.
Hier onder vindt u enkele screenshots. Aarzel zeker niet een gratis demonstratie aan te vragen via http://www.ionprojects.nl/functionaliteiten/projecten/.
Ik zou graag Azor - Project administratie will aandragen; Azor is meer geent op commerciele projecten, zo kan je hier ook terecht voor urenregistratie, offertes, facturen ondersteunend aan het hart namelijk de projecten module.
Azor biedt een eenmalige aanschaf van €2500 voor 5 gebruikers of een huur model van €40 per maand per gebruiker
Ik stel graag Teamwork voor - http://www.teamwork.com
Teamwork, ook wel eens Basecamp killer genoemd, is een cloud tool die vooral gericht is op communicatie en samenwerking rond taken en takenlijsten, gekoppeld aan mijlpalen.
De tool zit dus volledig in de cloud, je kan er meerdere projecten mee beheersen en je kan er met meerdere collega's en klanten op samenwerken.
Enkele features:
Ik heb een account dat toelaat om 5 actieve projecten te managen. Grotere accounts zijn mogelijk.
Mijn referral link, voor wie in Teamwork mocht geïnteresseerd zijn: https://www.teamwork.com/refer/darlprojects
Ik voeg graag Bizinline toe aan deze lijst. Bekijk hier de website http://www.bizinline.com.
Kort:
Bizinline is een innovatieve online projectmanagement oplossing, ontwikkeld door een team vanuit Nederland in samenwerking met diverse projectorganisaties, die organisaties ondersteunt om op ongekend eenvoudige wijze samen te werken, te communiceren en informatie te delen in projecten met zowel interne- als externe personen. Daarbij altijd een helder inzicht in de voortgang, kosten, activiteiten en resources door alle projecten, programma’s en portfolio’s heen.
Ik zie bij Samenwerking deze optie staan: MS Office Live Workspace. Dat heet al langere tijd Skydrive :-).
Verder, ook van Microsoft: Office 365. Die wil ik ook bij samenwerken aanbevelen. Wanneer je bijvoorbeeld de Office 365 voor Klein Zakelijk Premium gebruikt heb je per gebruiker een abonnement op Office 2013 (dus altijd de nieuwste versie) en een exchange mailbox . Verder krijg je bij Office het programma Lync (om online meetings te faciliteren) en binnen je eigen SharePoint omgeving kun je vrijwel onbeperkt team- en projectsites aanmaken.
Ik gebruik de project sites bijvoorbeeld om samen te werken met mensen buiten mijn bedrijf. Ik geef hen toegang door hun Microsoft Account (gratis) of Office 365 account (als ze zelf ook Office 365 gebruiken) toe te voegen aan de gebruikersgroepen van een site. Op een projectsite kun je makkelijk overleggen, centraal documenten opslaan en een takenlijst aanmaken.
Kost voor een zakelijke gebruiker €124,80 per gebruiker per jaar. Ben je een stichting of onderwijsinstelling dan ben je al voor de helft klaar.
Allen,
Ik mis nog de nieuwe online PM tool Process2View. De tool is gemaakt door een Nederlands team van ervaren projectmanagers. De tool zorgt voor efficiëntie door (project)managers en teamleden overzichtelijk te laten samenwerken, projecten te managen en bestanden te delen. De tool is onderscheidend t.o.v. andere tools op o.a. de volgende punten:
De tool kan 1 maand gratis worden uitgeprobeerd. Meer informatie is te vinden op de website: www.process2view.nl of neem contact met mij op.
Michiel,
Je vergelijkt wel een beetje appels met peren, of erger...;-)
Kickerplaza is een andere tool dan de andere. Kickerplaza biedt functionaliteit voor het op PRINCE2 gebaseerd management van projecten, inclusief vastlegging van risico's, issues etc. en het genereren van projectdocumenten. Projectplace biedt ook veel, maar is beduidend duurder.
Verder richt Kickerplaza zich vooral op Nederlandstalige klanten, en wordt de garantie geboden dat de gegevens ook in Nederland worden opgeslagen.
Mocht je meer willen weten: info@kickerplaza.nl.
Dirk Bok, reseller Kickerplaza
Michiel
Leuk dat je vanuit een financieel perspectief eens naar de aanbieders kijkt. Even los van de functionaliteit is bij software de prijsstelling inderdaad vaak sterk fluctuerend. Mijn eigen ervaring bij selectietrajecten is dat bij grotere aantallen er altijd te onderhandelen valt en dat er dan heel andere prijzen naar voren komen.
De grote verschillen in kosten tussen de verschillende aanbieders van deze software valt me op. Dat verschil zit 'm vooral in all-in prijzen of per user. Stel dat je 100 medewerkers binnen je organisatie hebt die iets in projecten doen:
Dooster kost $40 per maand voor unlimited users/projects
Basecamp kost $3000 per jaar voor unlimited users/projects
Projectplace 20 euro per maand per user (instap, er is wel een enterprise variant maar weet niet wat die kost)
Kickerplaza 250 euro per maand + 10 euro per user = 250 + 100*10 = 1250 euro p mnd
Per jaar:
Dooster $40* 12 = $480 = 355 euro
Basecamp $3000 = 2.215 euro
Projectplace 100*20*12= 24.000 euro
Kickerplaza 12*1250 = 15.000 euro
Een hele fijne applicatie voor kleine bedrijfjes en in het Nederlands beschikbaar: GroupCamp Project. Heel compleet om samen te werken met synchronisatie van de agenda’s en veel meer. Met de applicatie urenregistratie kun je gemakkelijk de gespendeerde tijd aan ieder project bijhouden. Mooie interface en super simpel te gebruiken.
Hi allen,
Ik ben werkzaam bij iOnProjects, een bedrijf dat een webgebaseerde project management tool ontwikkeld. Het systeem kan op windows en op Mac (safari) draaien. Het heeft oog voor project en resource planning, uren- en tijdregistratie, kostenbeheersing en afwezigheden beheer. Kijk op www.ionprojects.com voor meer informatie.
Toegevoegd door Remco Reitsma
Toegevoegd door Remco Reitsma
Toegevoegd door Remco Reitsma
Toegevoegd door Remco Reitsma
Voor vragen, opmerkingen of suggesties: info@ikdoeprojecten.nl
Remco Reitsma,
Communitymanager
© 2023 Gemaakt door Remco Reitsma.
Verzorgd door
Je moet lid zijn van ikdoeprojecten om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van ikdoeprojecten